Idag

Idag när jag och Julia kom upp till stallet var det första som hände att Liza kom fram och räckte mig en grep. Och ja ni kan nog lista ut resten. Jag mockade åt min prinsessa så hon blev av med alla småpluttar och sen hjälpte Liza mig att linda tessis ben så on var fin inför dagens ridpass. Dagens ridpass var dressyr. Ett svettigt ridpass var det ;) I slutet kom Liza in och höll privat lektion för mig och Julia. Hon lärde mig hur man får Tessa i form och islutet blev hon super fin<3 Hon lyssnade bra på hjälperna och var jätte duktig. När jag och Julia skulle galoppera på långbana (vi red alltså på långbana idag) så fladdrade väggen upp och Tessa stack några steg. Privat ryttarna på andra sidan (inte Elin och Ash då) blev typ sura och sa till oss att ta det lugnt. Men det var väl inte vårat fel att våra hästar blev rädda. Hästar är flyktdjur och först och främs om man märker att en häst sticker så ska man fråga ryttaren om det gick bra och sedan efter det bara fråga om man kan försöka ta det lugnt. Nog om det. Julia gick ganska tidigt för hon skulle träffa en kompis så det var bara jag och Maja kvar. Vi hjälpte till att mocka hagen men när vi mockade så blev hästarna rädda i hagen och började springa runt. Det var Marvin och som hade sprungit ut ur paddocken och bara kutat mot skogen. Hans medryttare hade haft honom lös i ett hörn när hon höll på att plocka bort efter sin hoppträning. Tjejen hade sprungit efter hästen en bit men inte hela vägen. Vi (jag maja goldie och liza) gick efter det håll vi hade sett Marvin springa och sen kom tjejen tilbaka flåsande och vi frågade "fick du tag på hästen" flickan "nej, jag tror han sprang hem. "Det gjorde han förra gången.". Vi sa att hon skulle springa efter hästen och se så att ham mår bra. Marvin kunde ju lika gärna blivit påkörd, och vem vet , han kanske är påkörd nu. För det första har man inte en häst lös i paddocken. Särskilt inte när det finns andra hästar som rider, vilket det gjorde i det här fallet. För det andra om hästen sticker så ska man springa efter och se till att det mår bra, visitera den ordentligt och kanske tilloch med ta det lugnt dagen efter. 
Sen fyllde vi kvälls hö-vagnen och sedan la vi oss på vagnen. Efter det kollade vi på Björne-träningen. Björne sat till hen som red "aktivera galoppen" då viskade jag till Maja (väldigt tyst alltså) "vad betyder aktivera galoppen" då svarade Björne högt inför alla. Usch vad pinsamt. Ni vet väll att Björne tränar Roffe?

Ha det bäst xox 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0