R.I.P. ♥

Idag för bara några minuter sen dog Eric Lamazes OS-guldhäst Hickstead i världcup tävlingen som hölls i Italien i staden Veronas. Hästen hade ridit i mål med 4 fel och skulle inte gå vidare till omhoppning. Hickstead vinglade till och föll ihop på marken Eric landade mjukt och klarade sig men Hickstead kämpade mot döden. Hästen galopperade i luften och hade antagligen fått hjärtattack eller fått ett brustet kärl. Detta var såklart mycket tragiskt och tävlingen stoppades. Det hölls en tyst minut och hästen åkte in på akuten. Senare kommer de få reda på vad som hade gått fel. Pupliken grät. Hickstead var en familjemedlem och det här var det värsta som kunde hända en ryttare. Hickstead blev 15 år och tog sitt OS-guld i Peking. Han var en helt fantaskig hopphäst och förtjänade absolut inte att dö!

Det var planerat att Hickstead skulle ta OS guld i år igen.

Häst dog under världscuptävling

Världsettan Eric Lamazes OS-guldhäst Hickstead föll ihop och dog under sin omgång i Veronas VC-hoppning.

Lamaze hade just ridit i mål under sin första runda med en rivning och skulle inte gå vidare till omhoppning. Då föll hästen plötsligt ihop under honom.

Hästen skakade i sin dödskamp och stämningen på läktarna var upprörd.
En chockad Lamaze fördes bort från arenan.

-Nu dör den, utbrast SVT:s expert Lotta Björe i direktsändningen i SVT Play.

"Som en familjemedlem"
När en knäckt Lamaze fördes bort från arenan fick han stående ovationer av publiken, dår många av dem grät.

Efter en tyst minut kom beslutet att avbryta tävlingarna. En obduktion kommer att visa Hicksteads dödsorsak men redan nu spekuleras det i att hästen drabbats av hjärtfel.

-Det här är det värsta som kan hända en ryttare, hästen blir som en familjemedlem, sa Lotta Björe.

Hickstead tog guld i Peking-OS 2008.

Rolf-Göran: "Hemskt"
Rolf-Göran Bengtsson blev ögonvittne till hur Hickstead dog.

-Det är hemskt när någonting sådant händer. Det känns som en stor klump i magen och i halsen, säger den svenske hoppstjärnan till SVT Sport.

-Som jag ser det är det världens bästa häst. Och att förlora en sådan häst känns ju fruktansvärt givetvis. Att få en ny sådan häst som Hickstead får man kanske aldrig någonsin igen, säger
Bengtsson, som tillsammans med övriga ryttare valde att avbryta tävlingen.




Idag när jag och Julia kom upp till stallet kommer Jullianna och frågar om vi vill vara funktionärer på  gymkhana SM. Tessa och Cindy var med så vi kunde ändå inte sköta. Men det var kul ;) Grattis till Alleby Rid Klubb som kom 1a idag (såklart) :)snart ska jag äta och duscha för imon blir det skola :( Har vart ett grymt lov och mycket tid med Tessa. Nu är jag även anmäld till Pay´n´Jump omg. 3 :D Önskade Tessa och Jimmy. Men satte upp mig på höjden 50 och 60. Jag kunde inte bestämma mig så om jag blir uppskriven två starter så får jag stryka mig på en :D Men vad tycker ni? Ska jag hoppa 50cm eller 60cm? Ha det bra! kraaaaam!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0