Dag 18 Min åsikt om ridspön

RIDSPÖN
Vissa ser det som bestraffning, andra ser det som peppning, vissa ser det som "armförlängningar" och vissa bara ser det som en hjälp så att hästen ska förstå. Spön ska inte användas som bestraffning. Jag håller med de som säger att ridspön är "armförlängningar" eller  en hjälp. I vissa (mycket sällan) som peppning. I hoppning kan spön användas som peppning. så hästen blir lite taggad. Men om jag måste välja så väljer jag att det är en hjälp. Man ska aldrig slå hästen för att den är dum. Snarare berömma när den är duktig. Förstår ni mig? Ifall hästen förstår vad du menar t.ex. att hästen har förstått en skänkelvikning så ska du berömma den. Då fattar hästen att den gjort rätt och gör samma sak igen. Om hästen inte förstår kan man lägga till spöt vid skänkeln så hästen går undan för skänkeln och sedan berömma. På så vis så blir ridspöt både en hjälp och en förlängd arm :) DRESSYRSPÖN
Ett lång spö så att det blir lättare att komma åt hästen. Om man ska använda spöt som hjälp, på ett eller annat sätt, så är dressyrspöt en lång version. Då kommer du åt baken på hästen och kan peta på hästen bara genom att röra handleden i en rörelse nästan som när man vrider om ett lås. Tänk dig att du håller tygeln, sen vrider du nederdelen av hande inåt mot magen. Lite svårt att förklara men det är inte alls komplicerat.
HOPPSPÖN
Hoppspön är korta. Och ibland aningen tjockare. I hoppning så "hjälper" man till med spöt oftast på bogen. Samma rörelse gäller men ofta med mer kraft. Medvetet eller omedvetet. Jag har väldigt ofta sätt att i hoppning så används spöt som bestraffning. Själv peppar jag, men vissa smäller till hösten riktigt ordentliget om den vägrar. Hästen kan beräkna avståndet mycket mycket bättre än ryttaren. Hästen vet att om ni skulle hoppat det här hindret så skulle ni gå omkull. Då kanske hästen stannar eller rider förbi hindret. Då belönas hästen men hårda piskrapp när hästen i själva verket räddade livet på häst och ryttare. Hur sjukt låter inte det? Vissa hästar bara dummar sig och rider om eller vägrar men man ska inte smälla till den för det. Man kan peppa istället. Eller slå mycket lätt på schabraket eller sitt eget ben. Då hör hästen och förstår vad vi menar.

Hästar är mycket smartare än vi tror och därför ska vi inte missförstå dom. Vi tog ifrån dom friheten. Det kan man ju klaga över nu men om man skulle släppa alla privat/ridskole hästar ut i skogen nu så skulle dom inte klara sig. Nu gick jag in på helt fel ämne men det jag menar är att om vi nu ska ha hästar i fångskap då måste vi se till så att dom har det bra. Hästar är levande varelser. Inte nån dörrmatta man bara kan trampa på och bestämma över. Hästens hälsa är lika mycket värd som människans. Man ska ta hand om det man har, så gör det!!

Hoppas ni har förstått mig. Det blev väldigt mycket text! :) kramisar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0